Kroktjerntunellen

Kroktjerntunnelen i hjertet av Østmarka

Østmarka byr på en rekke kjente og ukjente perler. Denne gangen går turen til en av de sistnevnte. Dette er en fottur som byr på kupert terreng på både grusvei og sti. La deg trollbinde av grønne skoger og fuglekvitter!

Tekst: Sofie Gulbrandsen Foto: Morten Synstelien

Publisert 24.06.2021

Vi parkerer ved Østmarksetra hvor det er gode parkeringsmuligheter. Det er også et alternativ å ta t-banelinje 3 til Ulsrud hvor du må beregne ca. 15 minutters gange til turens startpunkt.

Turen starter ved bommen ved Ulsrudvann. Vi følger grusveien på venstre side av vannet, og fortsetter å holde til venstre der grusveien deler seg. Videre snirkler veien seg ned den såkalte korketrekkeren og under en gammel steinbro. Korketrekkeren er navnet på hårnålssvingene og broen som Thomas Heftye anla i 1856 slik at ankomsten med hest og kjerre til hans landsted, Sarabraaten, skulle være lettere.

Grønne skoger

Etter en drøy kilometer er vi ved nordenden av Nøklevann hor vi følger skilt mot Haukåsen. Etter et kort stykke tar vi av til høyre inn på blåmerket sti i Lutdalen. Stien tar oss inn i en tett, mosegrønn skog hvor en beskjeden bekk sildrer på høyre side. I neste stikryss fortsetter vi å holde til høyre. Her møter vi på en del stigning før det flater noe ut og vi går over flere treklopper.

Formet som et hjerte

Snart åpner terrenget seg og synet vårt møter vakre Kroktjern, som i kartet ser ut som et hjerte. Vi fortsetter på stien til vi møter på et gammelt skilt som viser skiløypa i retning Lutvann. Det er her den umerkede stien begynner og tar oss langs høyre side av tjernet. Dette er en morsom sti som går i en slags berg- og dalbane. Det er flere hyggelige rasteplasser rundt vannet med gode muligheter for å nyte matpakken og en kopp kaffe. Etter å ha rundet «toppen» av tjernet kan vi endelig skimte Kroktjerntunnelen i fjellet på andre siden.

Fortsett på stien et stykke til. Snart vil du møte på en vegg hvor en nesten tror at stien slutter. Men ingen grunn til frykt, her er det nemlig lagt ut et tau slik at man enkelt kommer seg opp. På toppen følger vi stien litt ned langs et bekkefar og finner endelig inngangen til tunellen.

Lyset i tunellen

Det er noe spektakulært over å finne en 150 meter lang tunnel midt i Østmarka. Gjennom den ganske store åpningen ser man lyset på andre siden. Tunellen ble anlagt i 1947 for å øke vanntilførselen til Lutvann, som inntil 1977 var drikkevannskilde for Oslo. Tidligere har det vært mulighet for å gå gjennom tunellen ved lav vannstand, men den er nå lukket med gitter.

Allsidig tur

Etter å ha beundret tunellen følger vi den umerkede stien ned langs bekken. Deretter møter vi på en tydelig blåmerket sti som tar oss tilbake til Lutdalen. Herfra følger vi grusveien tilbake til utgangspunktet.

Hele runden er på totalt 7 kilometer og passer både som en treningstur for den som ønsker puls, men også som en hyggelig ettermiddagstur/skravletur med venner.