Markaturen: Vettakollen

Opplev drømmeutsikt fra Vettakollen. Bli med på en tur hele familen kan få glede av.

Tekst og foto: Hege Wallenius

Publisert 26.05.2020

Vettakolltoppen ligger på 419 moh. i Nordmarka syd. Turen opp dit passer utmerket for den som vil ha en storslått naturopplevelse, men ikke bruke altfor lang tid på å komme til målet. Vettakollen går for å være en av de fineste utsiktspunktene i Marka.

Utgangspunktet for turen kan eksempelvis være T-banestasjonene Vettakollen, Sognsvann og Frognerseteren.

Fra Vettakollen t-banestasjon

Lengde: 1,2 kilometer

Når du går av på T-banestasjonen ser du straks skiltingen mot Vettakolltoppen. Gå først inn på Huldreveien, deretter Gulleråsveien før du fortsetter opp Båntjernveien. Deretter følger du stien videre oppover, før du tar til venstre og fortsetter et lite stykke oppover.

På venstre hånd vil du snart komme til et kryss der det er skiltet mot Frønsvolltråkka/Tryvannstua, Vettakollen st./Gaustad og Skådalen/Svendstuen. Her fortsetter du på stien til venstre, der pilen peker mot.

Et lite stykke lenger opp vil du snart se et skilt som forteller at det er 0,6 kilometer til Vettakolltoppen.

Nå starter den bratteste stigningen på turen. Du går over steiner og røtter, så pass på hvor du setter beina. Du vil trolig kjenne pulsen stige i takt med at du nærmer deg toppen.

Plutselig er du oppe. Snu deg 180 grader rundt og nyt den fantastiske utsikten over Oslo.

Fra Sognsvann

Lengde: 3,3 kilometer

På sørvestsiden av vannet går du videre på grusveien sørover forbi Løkka gård. Like etter Løkka går tar du til høyre og følger skiltingen mot Båntjern og Vettakollen. Etter cirka 2 kilometer får du Båntjern på høyre hånd - et fint, lite vann, der det passer å ta en liten pause.

Herfra er det drøye 1 kilometer igjen til Vettakolltoppen. Fortsett sørøstover til du kommer til krysset på bildet over. Derfra følger du veien pilen viser. Nå er det rundt 0,6 km. oppoverbakke til toppen.

Markatjern: Båntjern er et populært tjern å bade i.

Fra Frognerseteren

Lengde: 4,5 kilometer (via Frønsvolltråkka).

Fra Frognerseteren stasjon følger du en bred sti ned til parkeringsplassen ved serveringsstedet Sporten. Noen få meter innover på veien fra parkeringsplassen, følger du en sti nedover til høyre og tar til venstre når du kommer til grusveien. Nå er du på det som om vinteren er Holmenkollens konkurranseløyper, nærmere bestemt 5-mila. Dette er populære grusveier både for syklende, løpende og gående. Følg skilting til Frønsvollen/Frønsvolltråkka.

Frønsvolltråkka kommer du til like etter at Bomveien til Tryvannstua er krysset. Herfra følger du blåsti mot høyre, under Rishøgda, over Fuglemyra og til Vettakollen.

Om Vettakollen:

Navnet "Vettakollen" kommer av det gamle ordet "vete"
(norrønt viti, 'tegn, merke, varde'), som er betegnelse på de vedstabler som tidligere ble reist på visse fjelltopper, oftest nær kysten, og som ble tent når fiender nærmet seg eller var kommet til landet. Bålet var et signal om at det skulle tennes lignende bål på andre topper, og om at alle våpenføre menn skulle samles for å verge landet. (Kilde: Store norske leksikon)

Les mer om Vettakollen.

Når du er på toppen

Ha med niste og drikke i sekken og ta matpausen her. Kanskje vil du slå opp hengekøya og bli på stedet over natten mens du sover under åpen himmel? På morgenen kan du spise frokost med Oslo by som utsikt. Ikke dumt.

Uansett om du går for overnatting eller en kortere variant, ønsker vi deg riktig god tur!