Fra kyst til kyst på Nesodden

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 27.05.2012

Turinformasjon

Lengde:

24,5 km

Område:

Nesoddmarka

Beskrivelse

Oslofjorden i vest og Bunnefjorden i øst - vi skal fra kyst til kyst på Nesodden. Flott utsikt, koselige brygger - det er en tur med mange muligheter for "nærkontakt" med de to fjordene. Og vi får oppleve stille og rolige bygdeveier når vi to ganger krysser Nesoddlandet på tvers.

Vi starter ved Oslofjorden, nærmere bestemt Fagerstrand. Fra krysset mellom Lillerudveien og Myklerudveien sykler vi oppover sistnevnte vei, som er innfartsveien til den vestlige delen av Nesodden (fylkesvei 157). Gang- og sykkelveien kommer godt med.

Det er stigning i starten, men etter ca. 700 meter flater veien ut. Vi passerer Gjøfjell kirke og Myklerud skole, og like etterpå sykler vi forbi avkjøringen til Myklerudbanen og Fagerstrand idrettsforenings klubbhus.

Fram til nå har vi syklet gjennom en stort sett sammenhengende bebyggelse fra Fagerstrand. Når vi kommer fram til krysset ved Kløfta, har kulturlandskapet tatt over.

Vi forlater fylkesveien og tar nordover på Midtveien, gjennom Svestaddalen. Vi befinner oss nå omtrent midt inne på Nesoddlandet. Etter ca. 1,7 kilometer på denne veien, tar vi til høyre ved gården Svestad, og kommer inn på Fundingrudveien.

Dette er en førsteklasses sykkelvei, for her er det stille og rolig og liten biltrafikk. Vi sykler nedover forbi flere gårder, og fra ca. 120 meters høyde ved Svestad, er vi nede i rundt 80 meter over havet ved Hasle.

Dermed er vi kommet over til østsiden av Nesodden. Fortsetter vi rett fram, kommer vi etter ca. 1,5 kilometer ned til Blylaget brygge ved Bunnefjorden - en fin avstikker.

Om vi ikke tar turen nedom Blylaget, tar vi til venstre her ved Hasle. Vi sykler nordover på gang- og sykkelvei langs fylkesvei 156. Ved Jaer skole byr det seg nok en mulighet til å komme tett på Bunnefjorden - her går det vei ned til Bomansvik brygge, der det også ligger flere badehus. Bryggene er en viktig del av Nesoddens historie - fra den tiden det var dampskipstrafikk på fjorden her. De er vel verdt et besøk.

I Kirkekrysset, ved Nesodden kirke, er det tid for å ta farvel med Nesoddens østre kyst - om du da ikke tar turen ned bakken til Presteskjær - en populær badeplass med svaberg, grøntområder og strand.
Fra Kirkekrysset er det ca. 4,8 kilometer over til Fjellstrand på vestsiden av Nesoddlandet. Vi sykler delvis gjennom skog, delvis forbi gårdsbruk. Litt stigning er det - men ikke mer enn rundt 45 høydemeter.

Rett etter Fjell begynner nedoverbakkene, og vi får flott utsikt mot Oslofjorden og Fjellstrand på vei nedover. Vi kommer ned til fylkesvei 157, og svinger til venstre mot Fagerstrand. Denne veien skal vi holde oss på helt til turen er slutt. På siste del av den er det gang- og sykkelvei.

Med super utsikt over fjorden sykler vi sørover gjennom bebyggelsen og videre gjennom et landskap som veksler mellom skogsområder og strekninger med spredt bebyggelse.

Som ved Bunnefjorden, er det også her gode muligheter for å komme helt ned til fjorden. Vi nevner i fleng Fjellstrand brygge (fra krysset på Fjellstrand), Dalbo brygge, Nordstrand brygge, Svestad brygge, Nordre Spro brygge og Søndre Spro brygge.

Og la oss ikke glemme at bademulighetene er veldig bra når vi kommer tilbake til Fagerstrand. Det er bare å trille ned bakken til Fagerstrand-stranda.

God tur!

Se ruter turen består av