Strandtur til Hvitsten

Område:

Follomarka

Beskrivelse

Nydelig strand, en stor gresslette, fine, gamle trehus. Bare noen kilometer fra Vestby ligger kystperlen Hvitsten. Turen dit går gjennom Bjørnstadveien, en stille og rolig grusvei i frodig kulturlandskap.

Turen starter ved Vestby stasjon, vi krysser brua over jernbanen, og følger Kirkeveien i retning Vestby kirke. Vi kommer inn på Erikstadveien, men ca. 2,6 kilometer fra stasjonen tar vi av fra denne veien og svinger inn til høyre - i boligområdet Pepperstad skog.

Vi holder så til venstre, og til venstre igjen - og er dermed inne på Bjørnstadveien. Dette er en fin grusvei, som først passerer gården Bjørnstad før den går videre gjennom kulturlandskapet. Her er det liten eller ingen biltrafikk.

Ca. 4,3 kilometer fra start, i begynnelsen av en oppoverbakke, passer vi på å ta til venstre. Veien videre går delvis gjennom skog, delvis i kulturlandskap. I et T-kryss (Otto Solbergs vei) tar vi også til venstre. Ved Strand gård er vi tilbake på asfalt, og svinger skarpt til høyre, inn i Gamlebakken.

Ganske snart er vi framme ved starten på en nedoverbakke som er svært bratt. Her er det nok ikke lurt å ha barn i henger. Men bakken er bare noen få hundre meter lang. På vei nedover har vi flott utsikt over det idylliske Hvitsten - og Oslofjorden. (Alternativ: Sykle rett fram ved Strand, og så ta til høyre på hovedveien.)

Vel nede, holder vi til høyre, og gjennom Strandveien kommer vi ned til torget i Hvitsten. Mellom oss og fjorden har vi et stort grøntområde og en lang badestrand. Så dersom været klaffer, er det flott å tilbringe noen timer her ved Oslofjordens bredd.

Hvitsten preges av et fint, gammelt trehusmiljø. Foruten husene og den fine beliggenheten ved fjorden, er Hvitsten kanskje aller mest kjent for familien Olsen, skipsrederfamilien, som har bodd på stedet gjennom generasjoner. Kunstnerstedet Hvitsten har vært bosted og ferieparadis for Nicolai Wergeland, Edvard Munch, Th. Kittelsen, Christian Krogh, Hans Jæger og Lasson-døtrene Oda og Bokken. Theodor Kittelsen kjøpte seg hus i Hvitsten 1892 og hadde en meget produktiv periode mens han bodde her.

Edvard Munch kjøpte eiendommen Ramme, nord for Hvitsten i 1911. Munch bodde og arbeidet på Ramme i mange år. Det er bare ca. en kilometer dit på Kyststien, så hvorfor ikke ta seg en avstikker i den retningen? Kanskje kafeen også er åpen.

Turen tilbake til Vestby går via Grønberg. Fra torget sykler vi opp Hvitstenveien, langs elva. Snart får vi Hvitsten kirke på høyre side. Vi ser også den ærverdige gamle skolen like ved kirka. Her ligger det en flott park - Skoleparken - der det satt opp en rekke gallionsfigurer som har en fortid på Fred. Olsens skip. Om sommeren er det konserter her.

Etter 3 kilometer er vi framme i krysset ved Grønberg. Det er en del stigning i starten, til sammen knappe 100 høydemeter. Dette er den mest fysisk krevende delen av turen. På siste del av denne strekningen har vi store, fine gårder rundt oss. Vi holder til høyre, og sykler gjennom et område med skog, før vi triller ned mot Vestby kirke, og returnerer til stedet der turen startet.

God tur!

Se ruter turen består av